Navneforklaring: Læsø Kunstmuseum

Plakat på Mejeripladsen, Byrum, 29. april 2020

(In English below)

På facaden af det gamle mejeri i Byrum er der hængt et skilt op som fortæller, at der er ved at blive etableret et kunstmuseum på adressen. Skiltet beskriver et projekt der har været undervejs i flere år allerede, men som har haft en tumultarisk opstart. Initiativtagerne har foretaget en række valg, som kun kan forundre dem der f.eks. søger mere viden på nettet. For når man skriver ‘læsø kunstmuseum’ i Google kommer man som det første til et antal sider knyttet til Læsø Kunsthal. Det gør det nødvendigt for os at forklare tingenes sammenhæng.

Nordmanden Trygve Natvig er med tiden blevet en af de større ejendomsbesiddere på Læsø. Han ejer alle hotelsengepladser i Vesterø (Havnebakken Hotel, Carlsens Hotel og Vandrerhjemmet) plus Hotel Nygaard i Byrum, bageriet i Vesterø og en række beboelsesejendomme, inkluderet Per Kirkebys tidligere atelier og bolig; Håbet. De oplysninger der er offentligt tilgængelige viser, at virksomhederne hvert år går med flere millioner i underskud.

I 2018 etablerede han virksomheden Læsø Kunst og Kultur Aps (herefter LKK), som engagerede Læsø Kunsthal til at udforme et koncept for en ny kunstinstitution i det gamle mejeri i Byrum. Natvig satte Læsø Salts mest kendte formidler, Poul Christensen, til at være bestyrelsesformand i LKK.

Halvvejs inde i projektperioden, den 15. december 2019, vurderede LKK, at konceptet ikke kunne realiseres og afbrød samarbejdet med Læsø Kunsthal. Alt materiale, fra byggeplaner til det kunstneriske indhold, var på det tidspunkt leveret. Og på baggrund af det materiale droppede man altså ideen. LKK mente af samme grund ikke der var nogen grund til at opfylde kontrakten, hvormed LKK nægtede at betale de sidste 50% af det aftalte beløb for opgaven.

Skiltet som nu hænger på mejeriets facade fortæller, at LKK i 2020 alligevel tror på projektet, som nu har fået sit oprindelige navn: Læsø Kunstmuseum, blot med tilføjelsen Mejeriet Læsø Kunstmuseum. Det beskrevne indhold og tegningerne er hentet fra den projektbeskrivelse Læsø Kunsthal leverede i 2018.

Når man kigger nærmere efter vil man faktisk se, at Trygve Natvig og personkredsen i LKK Aps etablerede “Fonden Mejeriet Læsø Kunstmuseum” den 13. december 2019. Altså to dage før de meddelte Læsø Kunsthal, at de ikke “troede projektet kunne gennemføres”.

Men der er flere forhold, der rejser spørgsmål. På plakaten står der, at virksomheden bag projektet nu hedder Den Selvejende Institution Mejeriet Læsø Kunstmuseum. Virksomheden er dog officielt registreret som en ‘erhvervsdrivende fond’, som er noget lidt andet. “Mejeriet Læsø Kunstmuseum” har altså to forskellige virksomhedsbetegnelser: én på plakaten og en anden i de offentlige registre.

Poul Christensen er registreret som Administrerende Direktør i fonden. Men begge virksomheder er ejet af Trygve Natvig, som er fondens bestyrelsesformand. På plakaten fremhæves det, at “der er et nært samarbejde” mellem de to virksomheder. Det kan vel vanskeligt være anderledes når ejeren i begge tilfælde er én og samme person. Bortset fra det forstår vi, at der er en arbejdsdeling mellem de to virksomheder. LKK skal stå for at drive et AIR (artist in residency) i Håbet. Eller, som man formulerer det, at: “skabe et miljø hvor kunstnere kan dvæle”.

Det er ikke helt gennemskueligt hvordan det skal forstås, da et AIR typisk er et arbejdsophold for en kunstner. Poul Christensen har dog formidlet dette budskab siden efteråret 2018, hvor LKK som en del af det oprindelige koncept erhvervede atelieret, som var lige til at gå ind og arbejde i. Det sker tilsyneladende først 4 år senere.

Ideen om et kunstmuseum på Læsø er stærk, fordi Læsø har en rig fortælling som arbejdssted for betydningsfulde kunstnere. Men hvis den ikke forvaltes ordentligt kan andre forhold komme i vejen for den fortælling. At etablere sådan en institution kræver god kommunikation, stærke relationer til andre kunstinstitutioner og, ikke mindst, en solid økonomi.

Ingen af de involverede personer i virksomhedernes bestyrelser har nogensinde arbejdet med kunst eller kunstformidling. Men plakaten oplyser, at interesserede kan kontakte “sydepoul@gmail.com”. 

Man har ikke tegnet nogen enkel rute op til målet.

***

 

Laesoe Art Hall was engaged in 2018 by the company Laesoe Art & Culture to produce a concept for a new art institution in a former dairy factory in the town of Byrum. When all the plans were handed over the company concluded they were not possible to realise, and cut all contact with Laesoe Art Hall, refusing also to honor the signed contract. In 2020 the company has mounted a poster on the building describing the original ideas as a new project set to open in 2022. Since they use the names from Laesoe Art Hall’s project, and since they have not purchased any domains or created any web pages for it, audiences searching the internet are led to the pages of Laesoe Art Hall instad. This article gives an explanation to this confusion.

Program 2020

Coronakrisen påvirker hele samfundet, men efter planen åbner sæsonens udstilling i Læsø Kunsthal den 1. juli. Vi arbejder også på at arrangere Læsø Litteraturfestival den første weekend i august.

Balladen om den politiske kunst: Links til medieopslag

 

 

 

Bogen kan bestilles hos Bogreolen og alle andre boghandlere

 

 

 

DOKUMENTARIUM

 

 

Dato: 15.05. 2019

Medie: LæsøPosten

Journalist/skribent: Læserbrev

af Jess Jessen-Klixbüll

 

 

Citat:

”Provokation via kunst

Det er med “skræk og undren”, at jeg på Læsø Kunsthals Facebook profil ser, at udstillingen omfatter værker fra en kunstner (Lars Vilks, red.), der bidrog med Muhammed tegningen og som førte til attentatet med mordene ved Krudttønden og Synagogen i København. Der er også en kontroversiel kunstner (Uwe Max Jensen, red.), der optræder som kandidat ved det kommende folketingsvalg for partiet Stram Kurs, med synspunkter der ligger meget langt fra mine.

Jeg skal ikke gøre mig klog på kvaliteten af de planlagte udstillede værker, men tror ikke på, at Læsø har behov for den opmærksomhed, som den udstilling kan tiltrække.

Det er en almindelig kendt metode for kunstnere at provokere med happenings og udtryk, der skaber opmærksomhed.

Man kan få den tanke, at de ikke selv har fået nok opmærksomhed som børn, hvorfor det nu er os andre, det skal gå ud over.

Blandt de udstillende kunstnere er der bl.a. Stram Kurs kandidaten Uwe Max Jensen, der ynder offentligt at tegne med sit lem og med urin og fækalier, Muhammed tegneren Lars Vilks, der konstant er under politibeskyttelse efter Krudttønden, og racismedømte Dan Park fra Sverige.

Jeg kan ikke se, om der er nogle af de kunstnerne, der skal åbne eller besøge udstillingen på Læsø (Lars Vilks deltog i åbningen, red.).

Uanset det vil udstillingen kunne tiltrække noget af alt det, som vi netop gerne vil undgå på Læsø. Jeg tør ikke tænke på, hvad en episode som en af de ovennævnte, vil kunne gøre ved opfattelsen af, at Læsø er et meget sikkert sted.

Var det en ide, at indhente en trusselsvurdering fra PET på den planlagte udstilling? Sikkert er det, at opgaven bliver for stor for vores egen enlige landbetjent.”

 

Kilde: Papiravisen

 

Relevans: Det første læserbrev om / imod udstillingen.

 

 


 

 

Dato: 21.05. 2019

Medie: Ritzau.dk

Journalist/skribent: Pressemedd.

 

Citat:

 

Ai WeiWei, Lars Vilks, Dan Park, Firoozeh Bazrafkan, Agnieszka Kolek, Erik K. Christensen, Gongsan Kim, Kristian von Hornsleth, Lina Hashim, Madame Nielsen, Mimsy, Uwe Max Jensen og Banksy. 13 politiske kunstnere fra ind- og udland bidrager i sommer til den første gruppeudstilling af sin art herhjemme, når Læsø Kunsthal 7. juni åbner udstillingen “Den politiske kunst”.

 

Kilde: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kunsthal-praesenterer-politiske-rebeller?publisherId=3929013&releaseId=13573849

 

Relevans: Gengivelse af pressemeddelelse.

 

 


 

 

Dato: 28.05. 2019

Medie: dr.dk

Journalist/skribent: Kulturen på P1 v/ Jesper Dein og Tore Leifer

 

Citat:

 

”Læsø syder: Provokerende kunst provokerer. Og når Læsø Kunsthal næste fredag åbner for udstillingen ‘Den politiske Kunst’, har der allerede været godt gang i diskussionerne på øen. For kunstnere og kuratorer bag en efterfølgende udstilling har meldt ud, at de ikke vil lave deres kommende udstilling i kunsthallen, hvis et par af de udstillede kunstnere på ‘Den politiske Kunst’ ikke pilles ud af udstillingen. Og nogle af beboerne på øen er også utrygge, for blandt de udstillede er kunstnere, der før har fremkaldt både ballade og sågar terroraktioner.”

 

Kilde: https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-05-28?fbclid=iwar30bmnycthbhni97ezlbc7psurzcmvvaxemfmaludaakpsdffmv6_flvtm#!01:10:36

 

Relevans: Interview i P1 om den kommende udstilling i anledning af kunstnerboykotten og det første læserbrev mod udstillingen.

 

 


 

 

Dato: 28.05. 2019

Medie: dr.dk

Journalist/skribent: Kasper Madsbøll Christensen

 

Citat:

 

”Drama på Læsø: Kunstnere kræver kontroversielle værker fjernet fra galleri

En udstilling om politisk kunst har skabt røre på den lille ø i Kattegat.”

 

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/drama-paa-laesoe-kunstnere-kraever-kontroversielle-vaerker-fjernet-fra-galleri

 

Relevans: Artikel baseret på radiosamtalen om udstillingen.

 

 


 

 

Dato: 29.05. 2019

Medie: kulturmonitor.dk

Journalist/skribent: Kasper Schultz Lund

 

Citat:

 

”Udstillingen ‘Den politiske kunst’ er ikke engang åbnet for offentligheden endnu. Alligevel har den skabt voldsom røre på Læsø, hvor flere kunstnere har krævet en række kontroversielle værker fjernet fra udstillingen.”

 

Kilde: https://www.kulturmonitor.dk/udstilling-om-politisk-kunst-skaber-drama-paa-laesoe/

 

Relevans: Artikel om den kommende udstil-
ling.

 

 


 

 

 

Dato: 06.06. 2019

Medie: dr.dk

Journalist/skribent: Kulturen på P1 v/ Karen Secher og Jesper Dein

 

Citat:

 

Kilde: https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-06-06?fbclid=iwar1fpiy8v6vkgmlsb_ydieprl08u7moru0kwozqs_mwrf-pmrmb_pvyfvgo#!01:01:43

 

Relevans: Samtale om Weekendavisen og Ai Weiwei.

 

 


 

 

Dato: 07.06. 2019

Medie: svt.se

Journalist/skribent: N/A

 

Citat:

 

”Den kinesiska konstnären Ai Weiwei väljer att inte ställa ut sina verk på en konstutställning på den danska ön Læsø i Kattegatt. Utställningen har mötts av kritik och starka känslor med anledning av två kontroversiella konstnärers, svenske Dan Parks och danske Uwe Max Jensens, medverkan.”

 

Kilde: https://www.svt.se/nyheter/ai-weiwei-drar-sig-ur-politisk-konstutstallning?fbclid=IwAR3HzBv-OgiD0gDfip5Y6HjzO5mbqVYohbUrQSiTpR4VvsI6gOyf2apoFj0

 

Relevans: Nyhedsopslag om udstillingens åbning i svenske TV-nyheder.

 

 


 

 

Dato: 10.06. 2019

Medie: seneste-nyheder.eu

Journalist/skribent: Gengivelse af artikel i Berlingske 

 

Citat:

 

”Medlem af Statens Kunstfond boykotter kontroversielle og kriminelle kunstnere”

 

Kilde: http://www.seneste-nyheder.eu/artiklen/medlem-af-statens-kunstfond-boykotter-kontroversielle-og-kriminelle-kunstnere/2312684

 

Relevans: Artikel om kunstnerboykotten.

 

 


 

 

Dato: 11.06. 2019

Medie: dr.dk / Kulturen på P1

Journalist/skribent: Sarah Randeris

 

Citat:

 

”Den politiske kunst på Læsø: Der var massivt politiopbud, da Læsø Kunsthals nye udstilling åbnede i fredags. Udstillingen “Den politiske kunst” har været flere år undervejs og allerede inden ferniseringen, har den skabt heftig offentlig debat. Nu er dørene åbnet, og Kulturen på P1 har besøgt kunsthallen på Læsø.”

 

Kilde: https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2019-06-11?fbclid=iwar13rslwbthzth5poe1oyh7g7rtaroe7_kzzbjq9sb6opnsurq9chpq-hl8#!00:58:52

 

Relevans: Radiointerview i udstillingen

 

 


 

 

Dato: 12.06. 2019

Medie: LæsøPosten

Journalist/skribent: Tom Andersson

 

Citat:

 

”Da politiet og den politiske kunst indtog Læsø”

 

Kilde: LæsøPosten 12. Juni 2019

Relevans: Stor artikel med billeder og tekst fra udstillingsåbningen

 


 

 

Dato: 14.06. 2019

Medie: berlingske.dk

Journalist/skribent: Freja Marquardt

 

Citat:

 

”Forfatter om kunstneres krav til Læsø Kunsthal: »Klamt og opportunistisk«

Udstillingen »Den politiske kunst« i Læsø Kunsthal har rejst diskussionen om, hvorvidt nogle kunstværker ikke er »gode nok«. Noget tyder på, at højrefløjens værker ikke accepteres grundet kunstnernes politiske ståsted, og forfatter kalder den udvikling for »horribel, radikal og ekstrem«.”

Kilde: https://www.berlingske.dk/kultur/forfatter-om-kunstneres-krav-til-laesoe-kunsthal-klamt-og-opportunistisk?referrer=RSS

 

Relevans: Interview med Jens-Martin Eriksen omkring kunstnerboykotten af udstillingen.

 

 


 

 

 

Dato: 15.06. 2019

Medie: NORDJYSKE.DK

Journalist/skribent: Tom Andersson

 

Citat:

 

”Kendt kunstner trak sig i protest: – Han er en tøsedreng.

Den kinesiske kunstner Ai Weiwei trak sit værk tilbage i protest mod nogle af de udstillende kunstneres fremmedhad og racisme”

 

Kilde: https://nordjyske.dk/plus/for-provokerende-paa-laesoe-kendt-kunstner-trak-sig-i-protest-han-er-en-toesedreng/34ff9cfa-ce78-4a11-8daa-b8886ec8bcc5

 

Relevans: Omfattende artikel af LæsøPostens journalist. Om udstillingens åbning.

 


 

 

 

Dato: 15.06. 2019

Medie: Kunsten.nu

Journalist/skribent: Mette Garfield

 

Citat:

 

Kunsten ud af ekkokammeret?

 

Kilde: https://kunsten.nu/journal/kunsten-ud-af-ekkokammeret/?fbclid=IwAR3IBCimJRxToSE0ctIF-3M_7FibZYq-9H0hvptMZeHKcwtQJHlzWEn1ZaE

 

Relevans: Debat, hvor Klaus Rothstein inddrager udstillingen på Læsø

 

 


 

 

Dato: 26.06. 2019

Medie: POV INTERNATIONAL

Journalist/skribent: HELLE MERETE BRIX

 

Citat: 

 

”Oslo Freedom Forum 2019: Retten til at fortælle sin historie”

 

Kilde: https://pov.international/oslo-freedom-forum-2019-retten-til-at-fortaelle-sin-historie/

Relevans: Artikel om menneskerettigheder og Kina, med særlig henvisning til Ai Weiwei og udstillingen på Læsø.

 


 

 

 

Dato: 23.07. 2019

Medie: NEWSBREAK.DK

Journalist/skribent: PRESSEMEDD.

 

Citat:

 

”Politiske værker fra Lars Vilks, Dan Park, Uwe Max Jensen og ni andre kunstnere bliver alligevel ikke fjernet fra Læsø Kunsthal i denne uge.”

 

Kilde: https://newsbreak.dk/presse/prm-politiske-kunstnere-bliver-haengende/

 

Relevans: Om udstillingens forlængelse.

 

 


 

 

Dato: 23.07. 2019

Medie: LOCALEYES.DK

Journalist/skribent: PRESSEMEDD. 

 

Citat:

 

”Udstillingen “Den politiske kunst” var planlagt til afslutning den 28. juli, men flotte besøgstal og stor lokal interesse får nu kunsthallen til at forlænge udstillingen frem til afholdelsen af kunsthallens årlige litteraturfestival i september.”

 

Kilde: https://localeyes.dk/ritzau/r14297-9999-prm-politiske-kunstnere-bliver-haengende/

 

Relevans: Pressemeddelelse om udstillingens forlængelse. 

 


 

 

Dato: 23.07. 2019

Medie: RITZAU.DK

Journalist/skribent: pressemedd.

 

Citat:

 

“Jeg synes, vi har lykkes godt med at nå ud til vores gæster med en opfordring om at reflektere over ikke blot værkerne på udstillingen, men også de reaktioner, værkerne skaber”, fortæller lederen af kunsthallen, Jon Eirik Lundberg.

 

Kilde: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/politiske-kunstnere-bliver-haengende?publisherId=3929013&releaseId=13576950

 

Relevans: Pressemddelelse om udstillingens forlængelse. 

 

 


 

 

Dato: 23.07. 2019

Medie: TV2 NORD

Journalist/skribent: Henriette Maj Pedersen

 

Citat:

 

”Omstridt kunstudstilling er en publikumssucces på Læsø. Udstillingen åbnede med politi og sikkerhedsfolk til stede – nu strømmer publikum til, og udstillingen forlænges.”

 

Kilde: https://www.tv2nord.dk/artikel/omstridt-kunstudstilling-er-en-publikumssucces-paa-laesoe

 

Relevans: TV2 Nord-opslag om udstillingen.

 


 

 

Dato: 24.07. 2019

Medie: Radio 24/7

Journalist/skribent: AK 24/7

 

Citat:

 

Kilde: https://www.24syv.dk/programmer/ak-24syv/54122146/danmarks-mest-groteske?start=2205&fbclid=IwAR09wk-_2HNtTZqOJv6lRh4tsfCYtZy7WWCkP5-YIsmQGjBj9F3HLjHu1nw

 

Relevans: Interview med Jon Eirik Lundberg om Ai Weiweis værk, der blev stoppet.

 

 


 

 

Dato: 24.07. 2019

Medie: s/h-ugeavisen.dk

Journalist/skribent: Kulturredaktionen

 

Citat:

 

”(Læsø) – Die Ausstellung wurde mit Polizei- und Sicherheitspersonal eröffnet – jetzt strömt das Publikum in die Ausstellung, dass sie verlängert wird.

Politische Werke von Lars Vilks, Dan Park, Uwe Max Jensen und neun weiteren Künstlern werden in dieser Woche immer noch nicht aus Læsø Kunsthal entfernt. Die Ausstellung „Den politiske Kunst“ (Die politische Kunst) sollte am 28. Juli abgeschlossen sein, aber große Besucherzahlen und großes lokales Interesse veranlassen die Kunstgalerie nun, die Ausstellung bis zur Abhaltung des jährlichen Literaturfestivals der Kunstgalerie im September zu verlängern.”

 

Kilde: http://sh-ugeavisen.dk/index.php/2019/07/24/kontroverse-kunstausstellung-ist-ein-publikumserfolg-auf-laeso/?fbclid=IwAR1xy9Q0BEwcn9oDEjziQAWIhzPEg5LmRqJA4DMo3vD8wldlyP7LYIZNjA0

 

Relevans: Tysk nyhedsopslag om forlængelsen af udstillingen.

 

 


 

 

 

Dato: 24.07. 2019

Medie: POLITIKEN

Journalist/skribent:

 

Citat:

 

”Dommen er stadfæstet: Kontroversiel kunstner får fire måneders fængsel

Den svenske højesteret slog onsdag fast: Dan Park skal i fængsel.”

 

Kilde: https://politiken.dk/kultur/art7309669/Kontroversiel-kunstner-f%C3%A5r-fire-m%C3%A5neders-f%C3%A6ngsel

 

Relevans: Artikel om Dan Park med referencer til udstillingen på Læsø.

 

 


 

 

Dato: 02.08. 2019

Medie: POV INTERNATIONAL

Journalist/skribent: Helle Merete Brix

 

Citat:

 

”På den kunstneriske og aktivistiske venstreside kan kunstnere tillade sig manøvrer og en leflen for det totalitære, det uacceptable, som højrefløjen ikke kan, skriver Helle Merete Brix i denne kommentar. Hvorfor denne forskel? Skal politisk ståsted være kriteriet for at medvirke på en udstilling? Og er en formodet højreorienteret kunstner nødvendigvis en fiduskunstner?”

 

Kilde: https://pov.international/nar-kunsten-terroriseres-slaget-om-den-kunstneriske-frihed-fra-tunis-til-laeso/

 

Relevans: Stort anlagt artikel om politisering af kunst.

 

 


 

Dato: 28.08. 2019

Medie: Soundcloud.com

Journalist/skribent: Læsø Kunsthal  / Foredrag af Jon Eirik Lundberg

 

Citat:

 

”Udstillingen “Den politiske kunst” er den første i sit slag nogensinde, og den mest udskældte udstilling i Danmark. Kunsthallen præsenterer 13 forskellige kunstnere der alle arbejder med forhold i den politiske virkelighed. Udstillingens kurator, og kunsthallens leder, Jon Eirik Lundberg, gør i dette foredrag op status efter det er besluttet at forlænge udstillingens visningsperiode. Omdrejningspunktet er spørgsmålet: Hvad er en ‘provokation’? Hvordan ser det ud med ‘den provokerede’? Befinder vedkommende sig i en retmæssig harme, eller er personen ved at opkonstruere en fortælling der skal legitimere en form for selvtægt?”

 

Kilde: https://soundcloud.com/user-276619072/den-politiske-kunst-foredrag-af-jon-eirik-lundberg-i-laeso-kunsthal-1-august-2019?fbclid=IwAR2Hjo9ymbL0vG59Oxa3G4gCEcKg01tTmEbUwxytEyAcYy4EbEATl-hTRE4

 

Relevans: Foredrag i Læsø Kunsthal om begivenhederne omkring udstillingen. Første udkast til herværende bog.

 

 


 

 

Dato: 28.11.2019
Medie: Gatestoneinstitute.com Journalist / skribent: Judith Bergman

Citat:

Artists are definitely in the firing line when it comes to online harassment and abuse.

Kilde: https://www.gatestoneinstitute.org/14505/ self-censorship-artists?fbclid=IwAR1GGuIhinC8KYGFj- 0cyaH42Rhh-lW8CyzhhCyAxjtZHy9FKZHyHo_jAbMg#. Xd-0cPS3kgM.facebook

Relevans: Udførlig artikel om kunstneres situation i for- hold til social kontrol, hvor udstillingen ”Den politiske kunst” bliver brugt som eksempel.≠

 

 

 

Ny udgivelse: “Balladen om den politiske kunst”

 

 

(In English below)

 

Da Læsø Kunsthal den 7. juni 2019 åbnede dørene til udstillingen “Den politiske kunst” var det med en ambition om at hjælpe folk til at forstå, hvad politisk kunst er.
 
Som der stod i pressemeddelelsen havde udstillingen også til formål at: “få folk til at reflektere over de reaktioner, som den politiske kunst skaber hos dem selv og hos andre. Og hvorfor.”
 
Da udstillingen godt tre måneder senere lukkede igen, kunne lederen af kunsthallen og kurator for udstillingen, Jon Eirik Lundberg se tilbage på et forløb med utallige spændende samtaler med et meget engageret publikum fra både ind- og udland. Men med til de mange positive oplevelser kunne også tilføjes oplevelser de politiske kunstnere selv møder i deres virke. Bristede netværk, personlige angreb, politisk boykot og faglig udskamning.

Det er velkendt, at politisk kunst skaber reaktioner. Men at reaktionerne på kunsthallens formidling skulle blive så markante og så personlige i formen, havde ingen forudset. 

I bogen “Balladen om den politiske kunst” sætter Jon Eirik Lundberg begivenhederne i perspektiv med udgangspunkt i sine personlige oplevelser som lederen af en kunsthal, der – efter nogles opfattelse – hængte de forkerte ting på væggene. 
 
Nogle af tematikkerne i bogen videreføres i Jon Eirik Lundbergs bidrag til konferencen “Kunst og terror” på Christiansborg den 24. januar, ved markeringen af det 5. år siden angrebet på Krudttønden og Synagogen i Købehavn 14. februar 2015.
 
 
“Balladen om den politisk kunst; da call out-kulturen kom til Læsø” udkommer 10. februar på Læsø Kunsthals Forlag. Bogen har ISBN-nummer 978-87-91209-11-6.
 
 
 
 
 
The story of the exhibition “Political Art”, which caused controversy in 2019, will soon be published in the book “The Mess About Political Art; when the call out-culture came to Laesoe”. The book documents the Art Hall’s experiences from the ordeal and the media coverage it generated. 
 
On January 24th, Jon Eirik Lundberg participates as a speaker at the “Art and Terror” conference marking the 5th year since the terror attack on the Lars Vilks comitee’s meeting and the Synagogue in Copenhagen 14/2/2015.

Opgave: Læsø Kunstmuseum

Ved siden af udstillingsprogrammet bliver Læsø Kunsthal en gang i mellem inviteret til at bidrage til andre projekter, som leverandør af koncepter eller andre former for indhold. I 2018 blev vi engageret af virksomheden Læsø Kunst og Kultur Aps til at skabe en ny kunstvirksomhed på Læsø, beliggende i det nu nedlagte Læsø Andelsmejeri på Mejeripladsen i Byrum. Projektet bestod af to dele. Først skulle en ny kunstinstitution udformes,  bygningsmæssigt og indholdsmæssigt. Derefter skulle en stor ombygning føres til ende.

Projektet blev påbegyndt i april 2018, hvor det gamle mejeri (som stod forladt efter den forrige ejers konkurs) blev købt. Vi foreslog, at LKK Aps også erhvervede Per Kirkebys atelier, “Håbet”, som en del af den ny institution. I atelieret skulle betydningsfulde kunstnere tilbydes et arbejdssted, og derigennem tilføre kunstsamlingen i Byrum nyt indhold. Det blev gjort.

I arbejdet med det ny kunstmuseum lagde vi til grund en idé oprindeligt udformet af Peter Augustinus: At formidle de værker der gennem tiderne er skabt på Læsø af de vigtigste kunstnere der har boet (i kortere eller længere perioder) og arbejdet der. Den samling skulle videreudvikles gennem aktiviteterne på “Håbet.”

Tidligt i december 2018 opnåede vi støtte fra anden kant på 250.000 kroner til dette.

Planerne for den nye museumsbygning – i samarbejde med et arkitektkontor – var også færdige tidligt i december 2018. Ligeledes forelå der en liste med 105 værker der kunne lånes fra ejere og museer rundt om i landet.

Honorar for projektering: 300.000 eks. moms, hvoraf 50% af det aftalte er betalt.

Ramme for projektet i sin helhed: 12 – 15 millioner.

Status pr. 1. maj 2020:

Den 15. december 2018 afbrød LKK Aps pludselig alt samarbejde og al kontakt med Læsø Kunsthal. Styreformand Poul Christensen mente ikke det ville være muligt at skaffe den nødvendige mængde kunstværker, og at projektet ikke var levedygtigt. Der blev ikke givet nogen begrundelse for de antagelser. Beslutningen indebar et kontraktbrud. 

Virksomheden eksisterer stadig, men har ingen ansatte og ingen hjemmeside (kun en postadresse). Ud over Læsø Kunst og Kultur Aps har den samme personkreds etableret Fonden Mejeriet Læsø Kunstmuseum. Fonden præsenteres som en selvejende institution, DSI, men er officielt registreret som en erhvervsdrivende fond. Et skilt på den gamle mejeribygning fortæller, at projektet skal åbne i 2022. Beskrivelsen af projektet er den samme som i den projektbeskrivelse vi leverede, og som LKK Aps erklærede ubrugelig da de opsagde samarbejdet. 

Den erhvervsdrivende fond DSI Mejeriet Læsø Kunstmuseum har Poul Christensen som administrerende direktør. Kontaktinformationen er “sydepoul@gmail.com”. “Sydepoul” er tidligere formidler ved Læsø Saltsyderi. Der er sat sammen en bestyrelse med 7 personer. Ingen af medlemmerne har kunstfaglig baggrund, hverken uddannelsesmæssigt eller gennem arbejdserfaring.

Begge virksomheder er ejet af Trygve Natvig, der driver hoteller på Læsø.

Der arrangeres en gang i mellem besøgsture til Kirkebys atelier, som også stilles til rådighed for den årlige kunstfestival. Kirkebys atelier bruges også til at promovere Natvigs hoteller i form af rejselivsartikler.

 

Hvad betyder ‘provokation’? Foredrag om udstillingen ‘Den Politiske Kunst’ med Jon Eirik Lundberg

 

Udsnit fra udstillingsrummet. F.v. ses værker af Kristian von Hornsleth og Erik K. Christensen.

Udstillingen “Den politiske kunst” har opnået omtale i danske, svenske og tyske medier, og skabt høje bølger på sociale medier. Udstillingens deltagerliste har været genstand for politiske såvel som uformelle modreaktioner. Opmærksomheden har bidraget til et usædvanligt højt antal gæster, der har kvitteret med begejstring og opslutning. De to forskellige reaktionsmønstre synliggør bagvedliggende forhold, som giver udstillingen nye dimensioner. 

Kunsthallens leder og udstillingens kurator, Jon Eirik Lundberg, gør status op for udstillingens første periode. Det sker på samme dag som en anden udstilling ifølge programmet skulle åbne. Den blev dog flyttet til næste sæson, efter en række kunstnere og begge kuratorer valgte at bryde deres kontrakter som en politisk aktion rettet mod udstillingen “Den politiske kunst”.

What does ‘provocation’ mean? The curator of the exhibition ‘Political Art’, Jon Eirik Lundberg, is giving a talk on the status of the two first months of the exhibition. Which has been subject to but public and informal actions of political resistance against the list of participants in it. This attention han generated great numbers of visitors, whose reactions has been overwhelmingly positive. The two different approaches to the exhibition sheds light on underlaying issues and conflicts, which adds new dimensions to the exhibition.

 

 

 

Reproduktion og salg af bronzeskulpturer

Tyr nr. ES 1. Erik Sparre

Læsø Kunsthals faste samling består af knap 30 skulpturer i jern skabt af kunstner-smeden Erik Sparre (1936-2008). Samlingen blev erhvervet af Jon Eirik Lundberg fra Erik Sparres familie i 2008, efter kunstnerens død samme år. Det meste af samlingen er siden doneret til DSI Læsø Kunsthal, og udgør institutionens grundkapital.

Erik Sparres livsværk har været udstillet på Læsø siden påsken 2009, og med tiden har mange ønsket at købe værkerne. Da dette ikke er muligt, tilbyder Læsø Kunsthal reproduktioner af fire af skulpturerne i massiv bronze. Her kan du se hvilke de er, og hvad de koster.

Skulpturerne bliver produceret i lukkede serier hos Skulpturstøberiet i Svendborg. Alle detaljer i overfladen overføres til bronzen.

 

Præmie-tyren. The winning bull. Str. ca. 25 x 8 x 6 cm. Vægt / weight: ca. 3 kilo. Pris: DKK 9.000 + 25% moms

 

 

 

Tidlig tyrefigur. Early bull sculpture. Str. 10 x 7 x 4 cm. Vægt / weight: ca. 1,5 kilo. Pris: DKK 8.500 + 25% moms.

 

 

 

Elefant. Elephant. Str. / size: ca. 17 x 10 x 5 cm. Vægt / weight: ca. 3,5 kilo. Pris: DKK 9.000 + 25% moms

 

 

 

 

 

Kristusfigur. Christ sculpture. Str. / size: 30 x 15 x 4 cm. Vægt / weight: ca. 2 kilo. Leveres monteret på træplade. Pris: 14.000 + 25% moms

 

 

 

Hver figur bliver nummereret og har et eget certifikat. Der fremstilles max. 20 af hver figur.

Priserne er ex. fragt.

Leveringstid: Ca. 5 – 6 uger.

Sokkel i egetræ eller bronze kan bestilles. Fra DKK 600 – 2.500 + moms.

 

SPONSORTILBUD

Ved bestilling af alle fire figurer er den samlede pris 40.000 + moms. Sokler bestilles oveni. Sponsorer får deres navn eller logo på kunsthallens hjemmesider.

 

Bestilling: jel ( at ) laesoekunsthal ( dot ) com eller tlf. (+45) 30 14 22 21